mandag 17. april 2017

Det er vår og hvitveisen er her

Det er vår, og hvitveisen er her…
Av Kai-Erik Uleberg, 17.april 2017


Det virker ikke sånn akkurat i dag, 2.påskedag, da det har snødd og sludda hele dagen, men våren er her. Med våren, kommer som alle vet, også hvitveisen.




Jeg har blitt veldig glad i å fotografere blomster, og når våren kommer kribler det litt ekstra når jeg kan begynne å se etter blåveisen og hvitveisen. Jeg har etter hvert lært meg å kjenne hvor jeg kan gå for å finne disse. Jeg bruker mye 90mm makro-objektiv til blomster, men liker også å jobbe med den ene zoomen jeg har på 300 mm, og da jobber jeg ofte helt på nærgrensa til objektivet.
Jeg bruker mye manuell fokusering, og forsøker noen ganger å få en blomst mellom objektivet og den blomsten jeg vil ta bilde av, og da helst med litt avstand mellom de to blomstene. Da kan man få en litt «slørete» forgrunn i bildet.


Det nytter ikke å være redd for å legge seg ned med haka helt i jordsmonnet når man fotograferer disse blomstene. Jeg blir litt oppslukt mens jeg holder på, og jeg har et par ganger plutselig merka at noen står bak meg – litt nysgjerrige på hva jeg ser uti skauen der…
Jeg forsøker å finne steder hvor jeg kan komme litt «under» blomstene for å ta bildene. Det kan være ei fjellskjæring, en liten skråning eller noen få blomster på ei opphøyd rot. Jeg har også steder hvor jeg vet at kveldslyset kan gi en fin bakgrunn, og steder hvor det går greit å ta bilder selv midt på dagen i klarvær.
Dette er en av fordelene med å bruke nærmiljøet så ofte man kan. Man blir kjent, og så får man kortgåtte foto.


Jeg har gjort noen forsøk med å gjøre om blomsterbilder til sort-hvitt. Det fungerer i noen tilfeller, men enkelte av blomstene har vel i grunnen så flotte farger at det er litt synd å gjøre dem om til gråtoner. For den ene hvitveisens del, så synes jeg det fungerte ganske bra.


Når hvitveisen er ferdig, kan man se fram til skogstjerna, gress-stjerneblom, marihånd og flere andre vakre blomster å ta bilder av, rett og slett ha det moro med kameraet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar