torsdag 9. mars 2017

Portrettintervju med Torstein Wremer

Torstein Wremer er en Biofoting som er veldig glad i være ute i naturen.  Bli bedre kjent med Torstein og nyt de flotte naturbildene han har delt med oss :-)


Foto: K. Nøstdal


Foto: Torstein Wremer
Portrettfoto: K.Nøstdal
Intervju: Elisabeth Syvertsen



Hvem er Torstein Wremer som fotograf?

Jeg likte allerede som ung å fotografere. Det var stort da jeg fikk låne kamera av min bror. Kamera het Junior med linse Bonotar  1:4,5  F=10,5 cm og 120 s/h film. Dette kameraet har jeg enda.
Sener gikk det slag i slag med div kamera og utstyr. Har vel opplevde noen ganger at det er dyrt å være først med det siste i utstyr.


Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?

Fart på fotograferingen ble det først da vi flyttet til Mandal og ble kjent med Peder Austrud som lærte meg mye. Jeg har også fotografert mye i mitt yrke som tanntekniker og tenner kan være svært fine motiver.
Kliniske bilder har selvsagt vært til hjelp ved rekonstruksjoner og dokumentasjon.

Det som inspirerer meg mest i dag ved fotograferingen er naturen og dyre/fugle livet i den.
Spesielt fuglene da jeg har oppdaget mangfoldet og alle de vakre fargene som fuglene har. Ikke alltid like lett å se der de flyr forbi.

"Tannperle" Foto: Torstein Wremer


Hvor mye tid bruker til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Vil ikke si jeg bruker veldig mye tid på fotografering, men kamera er alltid lett tilgjengelig når jeg er på reise o.l. Det blir faktisk brukt mer tid på å legge bilder inn på MAC for redigering.
Ambisjoner for fotograferingen er å ha det gøy med hobbyen min, ettersom jeg har tenkt å bruke mer tid på den etter hvert som yrkeslivet snart er over.


Hvilket forhold har du til fotoutstyr, hvilket utstyr har du selv. Hva har du alltid med deg på fototur?

Som nevt har jeg opp gjennom tidene hatt mye utsyr. Det tøffeste var nok en Nikon FM 2 med 50mm 1,2 linse, med motordrevet fremtrekk, og ekstra automatisk blender servo. Dette var i starten på 80-tallet lenge før vi lærte noe om digitalt.

Bruker stort sett en Nikon 810 i dag med et 24-120 objektiv som standard. Dette bruker jeg å ha med på turer (ikke spesielt foto tur) og er godt dekket for feriebilder.
Når det gjelder fuglefotografering er nok 600mm en ener, så får jeg se hvor lenge jeg orker å dra på den.


Hvilke tanker har du om bilderedigering, og hvilket/hvilke redigeringsprogram bruker du?

Noe bilderedigering blir det, da jeg alltid fotograferer  i RAW-format. Til det lille jeg kan om bilderedigerin, brukes Lightroom, noe som jeg syntes gir bildene en ekstra piff.

Foto: Torstein Wremer


Hva er et godt fotografi for deg?

Et godt fotografi for meg er ganske enkelt et bilde som jeg liker. Er opptatt av at skarpheten ligger der den skal og liker litt sterke farger.


Har du noen fototips du har lyst til å dele med oss andre når det gjelder fotografering?

Det er vanskelig å gi tips til så mange gode fotografer i BioFoto, men de beste bildene jeg tar, er når jeg har bestemt meg for en ide og planlegger litt på forhånd.
Lek med lukker og blender, ta mange bilder. Når det gjelder fuglefotografering har jeg hatt hell med å sette kamera på auto Iso og så bestemme lukker og blender. De fleste nyere kamera tåler litt høy iso. Om det blir noe støy reduseres støyen i Lightroom.


Hva var din bakgrunn for å bli med i BioFoto, og hva tilfører medlemskapet deg?

Det var mange i Mandal Fotoklubb som var med i BioFoto, og jeg fattet interresse for klubben. Det var enkelt å bli med og jeg ble veldig godt mottatt, noe som er viktig for videre vekst i klubben


Har du ditt ditt eget fotoparadis, og hvilke/hvilket bilde har du lyst til å dele med oss derfra?


Jeg er av og til en tur til Lista for å føle på vinden og naturen.


Foto: Torstein Wremer


Foto: Torstein Wremer




Dalen i Telemark er også besøkt et par ganger og jeg deler et par bilder derfra .


Foto: Torstein Wremer

Foto: Torstein Wremer


På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Det er nok mange fotografer som går litt over streken for å få det optimale bilde av dyr og fugler. Vis varsomhet. Uvitenhet er ikke lenger en unnskyldning.



Dersom du skal vise oss en serie fotografier som du er ekstra godt fornøyd med, hvilken serie blir det? Fortell hvorfor du plukket ut akkurat den fotoserien?

Jeg legger ut en serie med bilder fra fiskeørn i Åmlivatn. Det var veldig spennende å se ørna plaske i vannet så spruten sto. Var sikker på at den kom opp med en fin ørret. Men nei, ingen ørret. Den hadde bare vasket seg. Jeg fikk en fin opplevelse og noen bilder.

Foto: Torstein Wremer

Foto: Torstein Wremer

Foto: Torstein Wremer

Foto: Torstein Wremer
Foto: Torstein Wremer


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar