mandag 22. juni 2015

Pass på de søte, små!

"Linerle"
Foto: Terje Alveberg
 


Nå er det bare å bevege seg ut i skog, busker, kratt og eng. Der er det fugleunger av alle slag. Noen ser'n åsså fra bussen. Anne-Lise varsler da meg, og jeg tar av gårde for å forevige disse småtassene. . .


Tekst og foto: Terje Alveberg







Vær obs når fugleungene er på bakken uten å være flyvedyktige. Vær forsiktig i bil, på sykkel eller til fots.

Når jeg skal ta bilder, prøver jeg å finne en plass med litt skjul så jeg ikke forstyrrer. Så tar jeg bilder og trekker meg rolig tilbake.

Det er morsomt å se foreldre med insekter i nebbet som flyr fram og tilbake og mater de små, følge med på hvordan fuglene vokser, og se når de flakser i vei på sine første flyveturer.

Bildene har jeg tatt de siste to ukene. Kjøttmeisa fant jeg rett borti skauen fra der vi bor. Linerla oppdaga jeg da Anne-Lise hadde sendt meg ut for å ta bilde av måkene i Borkedalen/Lillesand, så linerla var bonusen. Skjæra er en av to unger som blei klekka i hagan vår. Svaneungen er en av to ved Nørholm. Ser svanene stort sett hver dag på vei til jobb.

Beste tips i skauen er å stå stille eller å ligge stille. Etter hvert synger fuglene og flakser mellom greinene, og da er det lettere å få øye på dem og ta bilder.


Så bare trå varsomt, og god tur!



"Kjøttmeis"
Foto: Terje Alveberg

"Måke"
Foto: Terje Alveberg

"Skjære"
Foto: Terje Alveberg

"Svane"
Foto: Terje Alveberg

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar