fredag 22. mai 2015

Teknisk kvarter: Sikkerhetskopiering ved hjelp av gratisverktøyet SyncToy (for Windows)


LINK
Jeg hører til dem som foreløpig ikke har oppgradert lagringsmediet for bildene mine til en såkalt NAS-løsning (Network Attached Storage) med flere disker. Jeg lar heller ikke bildene mine sveve rundt i noens skytjeneste. Jeg lagrer bildene lokalt på laptop’en min, og så bruker jeg gratisverktøyet SyncToy fra Microsoft til å sikkerhetskopiere fra laptop til to eksterne harddisker. Den ene av disse eksterne harddiskene har jeg liggende på kontoret for ikke å ha alle kopier hjemme.

Disker krasjer på ett eller annet tidspunkt, ofte det verst tenkelige, og av den grunn har jeg altså tre kopier av de fleste av bildene mine. Jeg skriver de fleste siden det varierer litt hvor ofte jeg kopierer til disken jeg har liggende på jobb, det kan ofte gå en måned mellom hver gang jeg kopierer til den.

Jeg tenkte jeg ville gi en kort beskrivelse av hvordan SyncToy fungerer. Det er et lite program som er enkelt i bruk – jeg har brukt det både med Windows 7 og nå Windows 8.1, og det fungerer greit til mitt bruk. Det er ikke så fancy som mange løsninger man kan kjøpe, men det virker, er lett å sette opp og er gratis. Ingen høy terskel for å forbedre sikkerhetskopieringen altså hvis man har litt dårlig samvittighet der, men man må altså ha en ekstra disk eller to.

Av Kai-Erik Uleberg






Programmet kan visstnok også brukes mot såkalte «skytjenester», men det har ikke jeg forsøkt. Disse har vel også ofte egne tjenester for dette.

Selve programmet kan lastes ned her, og installeres kjapt på maskinen ved og «kjøre» filen du laster ned (dobbeltklikk på filen). Jeg antar at nedlasting og installasjon går greit, og beskriver derfor ikke det her. Send en epost hvis det dukker opp spørsmål eller problemer med det.

Ved oppstart av programmet etter installasjon får du opp dette vinduet:
 










Programmet baserer seg på oppsett av såkalte folder-pairs/katalog-par. Jeg har ett par, og det er hovedkatalogen med bildene mine på laptop’en og tilsvarende hovedkatalog med bilder på den eksterne harddisken. Dette har jeg satt opp med laptop som venstre katalog og ekstern harddisk som høyre. Alle filer og underkataloger i et slikt katalogpar vil sikkerhetskopieres.

Katalogpar administreres med knappene i bunnen av skjermbildet.

Ved å trykke på Create New Folder Pair får du opp neste skjermbilde:
 




 
 

 
 
Velg hvilken katalog du vil sikkerhetskopiere fra (venstre, laptop/pc) og hvor du vil sikkerhetskopiere til (høyre, ekstern harddisk).
Hvis du skal bruke dette og kopiere til en disk hvor du allerede har kopier av bildene liggende, så anbefaler jeg å lage en ny katalog på denne disken og bruke SyncToy til å kopiere alt over på nytt fra pc/laptop til denne nye katalogen. Det er for at SyncToy da får full kontroll med endringer som gjøres med filene på begge diskene.
Trykk Next når katalogene er valgt. Da får du opp neste skjermbilde hvor du bestemmer hvordan sikkerhetskopieringen skal foregå:
 
 



 
 
 
 
 
 
En kort forklaring gis i vinduet til de tre valgene, og er som følger:
Synchronize: Nye eller endrede/oppdaterte filer kopieres begge veier. Endringer av filnavn eller sletting av filer i en katalog gjentas i den andre.
Echo: Nye eller endrede/oppdaterte filer kopieres fra venstre mot høyre. Endringer av filnavn eller sletting av filer på venstre side (laptop/pc) gjentas på høyre side (ekstern disk).
Contribute: Samme som Echo, bare uten sletting.
Jeg har satt min kopiering opp med Synchronize. Jeg synes det er greit at bilder som jeg har funnet ut kan slettes på laptop’en, også slettes på sikkerhetskopiene. Jeg lar det heller gå litt tid mellom hver gang jeg tømmer «søppelkassa» på pc’en i tilfelle jeg skulle angre på en sletting. I tillegg hender det jeg jobber med bilder mot den eksterne harddisken, og da er det greit at de endringene kopieres til laptop’en ved neste sikkerhetskopiering.
Ved å bruke SyncToy slipper jeg altså å tenke på hvilke bilder/kataloger som er nye siden sist kopiering, hvilke jeg har endret på siden sist, hvilke jeg har slettet siden sist eller hvilke jeg sikkerhetskopierte sist og så videre. Dette holder programmet orden på for meg.
Trykk Next når du har bestemt deg for hvordan du vil gjøre det. Da gjenstår å sette et beskrivende navn på katalogparet:
 
 

 
 
 
 
 
 
 
Når du så trykker Finish, får du opp dette vinduet og er klar til å sikkerhetskopiere:
 

 
 
 
 


Hvis du har flere katalogpar, så må du merke det du vil kjøre, eventuelt for alle og så trykke Run, så er du i gang.

Første gang vil nok dette ta lang tid hvis du er en normalt aktiv biofoting med noen (ti)tusen bilder du vil ta sikkerhetskopi av.


Når du skal sikkerhetskopiere senere, bare kopler du til den eksterne disken, starter du programmet, velger katalogpar og trykker Run. Da sjekker SyncToy hva som er endret på laptop/pc mot ekstern disk, og oppdaterer diskene med de endringene som har skjedd siden forrige sikkerhetskopiering.

Jeg kjører dette manuelt siden jeg ikke har den eksterne harddisken koplet opp mot laptop’en min hele tiden, men det kan også automatiseres ved bruk av Task Scheduler i Windows.

FreeFileSync er et annet tilsvarende gratisprogram som jeg ser mange skryter av, så det kan kanskje være verdt å forsøke hvis du ikke liker Microsoft sin løsning. FreeFileSync kan du laste ned her.

Til slutt: jeg kan naturligvis ikke på noen måte garantere at ingen nå vil oppleve å miste bilder på grunn av diskkrasj selv ved bruk av SyncToy eller FreeFileSync, men det hjelper å ha sikkerhetskopier av bildene. Det er bare bildefilene i seg selv som kopieres i oppsettet jeg har beskrevet, ikke databasen i f.eks LightRoom som lagrer hvilke endringer du har gjort med ulike bilder (lys, kontrast, skarping osv). En egen mulighet for backup av databasen direkte fra fotoredigeringsprogrammet finnes sikkert også i LightRoom, det har i hvert fall programmet jeg bruker (Corel PainShop Pro X7).

 

Kai-Erik (kai-erik@bjeffet.com)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar