lørdag 14. mars 2015

Fototur / fotokurs - Gamle Hunsfoss fabrikker

En veldig klar gjeng BioFotinger er parate for dagen med Ingvald i de gamle lokalene til Hunsfos Fabrikker.
Nå mangler kun noen få, så er vi fulltallige.
Foto: Arnfinn Nyland

 
Alle mann alle
Foto: Arnfinn Nyland


Med 14 Biofotinger på slep ledet Ingvald R. Ingebretsen gruppen innom- og utenomhus på nåværende Hunsfos Næringspark til spennende fotomotiver med gode muligheter til å lære mer om, og øve på fotografering under utfordrende lysforhold, samt HDR fotografering.




Hovedtekst: Anne Lund Sjøstrand
Fotografer: Anne Lund Sjøstrand, Ingvald R. Ingebretsen, Arnfinn Nyland, Terje Alveberg, Espen Hjetland, og Anne-Lise Stangenes,






Lørdag 14.feb. 2015 var 14 biofotinger på tur / kurs ledet av Ingvald R. Ingebretsen. Målet for turen var ikke natur denne gang. Derimot fikk vi tilgang til motiver fra en papir- og cellulosefabrikk som ble startet så tidlig som i 1872, nærmere 150 års drift, frem til 2011, motiver som ligger igjen i vegger og bygninger og der boltret vi oss, gamle og nye biofotinger, i flere timer. 

De fremmøtte fikk også et oppdrag. Det nye næringssenteret som startet opp i 2012, ønsker bilder fra før-, under-, og etter ombyggingen. Disse fotografiene skal blåses opp i stort format og henge på en vegg når ombyggingsprosessen er over. Dagens utfordring handlet om å ta et eksklusivt bilde fra nåværende periode; ombyggingstiden, og laste opp bilder til denne linken Ingvald legger ut. 

Ingvald hadde også et lynkurs i HDR fotografering; nytt og spennende for mange, og han tok oss med til diverse lokasjoner der det foregikk ombyggingsarbeider, men også lager og steder som forteller en historie. Muligheten til å fotografere i disse omgivelsene er nå begrenset siden hele anlegget er under ombygging og renovering.

Link til Ingvalds egen reportasje fra vårt besøk i den gamle cellulosefabrikken.

 
Stor takk til Ingvald R. Ingebretsen som tok initiativ og skaffet oss tilgang til disse historiske bygningene.




"Oppmøte"
 

"Gammelt og historisk"
 

"Inne i bygningene"
 

"Innvendig graving"
 

"Gul gravemaskin"
 

"Lynkurs i HDR"
 

"Fra et lager"
 

"Riving"
"Fotoglede"

"Piper i variasjon"
 





 
 
Ingvald R. Ingebretsen
Ingvald holder stadige kurs; være seg nybegynnerkurs, Lightroom-kurs, HDR-kurs m.m. De fleste kurs holdes i disse historiske omgivelsene, vel og merke om han ikke tar med seg deltakerne ut av Vennesla. Etter at vi var så heldige å få en dag sammen med ham på Hunsfos, oppdaterte han dagen på sitt eget nettsted. Det kan du lese mer om HER



Espen og Arnfinn på labben

Terje



Terje

Arnfinn og Anne-Lise


Arnfinn
 


"Brick"
 








Arnfinn Nyland

Lisbeth og Anne kom ikke lenger til brua over til Hunsfos før fotograferinga var i gang.

Anne og Lisbeth


 



Selfie
 

Anne-Lise
 

Dagen avsluttes med kaffeslabberas
 



 
 
 
 

Terje Alveberg




Svein
 


 







 
 
 
 
 
Espen Hjetland
"Alle bildene er HDR, jeg tar 5 bilder med et eksponeringsavvik på normalt ett (1.) blendertrinn mellom hver eksponering -2 -1 0 +1 +2.
Bildene behandler jeg i Lightroom etter at det er satt sammen i Photomatex pro. Gjør noen justeringer i begge programmene".
 
 







 
 
 
 
 
 
 
 
 
Anne-Lise Stangenes
 
"Jeg var veldig spent på forhånd, og da vi alle tok våre første, famlende skritt inn i de gamle bygningene, så jeg at dette var så mye, mye mer enn jeg hadde tenkt meg på forhånd. Å være så heldig å få mulighet til å vandre omkring der, midt i det historiske suset, der mennesker engang arbeidet for føden til slik det nå står tilbake, stille og forlatt, det var en virkelig interessant opplevelse. Det må ha kokt av aktivitet i lokalene da produksjonen på  Hunsfos fabrikker var på topp! Jeg kunne nærmest fornemme lyden av stemmer, skritt fra ivrige arbeidere, lukte treverk og lim, se svette lugger og ane stolthet over arbeidsplassen, ane pågangsmot og optimisme, til nedgangstidene kom. Redselen for hva som ville skje, tanker om usikker framtid, økonomi, familieliv... Hva skulle det bli med alt sammen? Den siste arbeidsdagen, de tunge tankene, følelsene, tapet, noe som ugjenkallelig var forbi... Nå er jeg kanskje vel visuell av meg, men å kunne oppleve dette i mitt indre, og samtidig vandre der inne sammen med andre foto-, og historieinteresserte, puste inn den samme lufta, se, men likevel se ulikt, og sammen oppleve, dele, erfare - det var både godt og styrkende.
 
Jeg er selv ikke så veldig gira på å lære HDR-teknikk, men merker at jeg er både nysgjerrig og vitebegjærlig ift. det jeg ikke kan, og jeg ser og mener at den har sine klare fordeler bl.a. ift. å få frem detaljer, lys og farger i mørke og skyggefulle områder. Særlig når det ikke trekkes for hardt i spakene synes jeg at fotografier av både arkitektur og landskap m.m. kan bli riktig spennende ved bruk av teknikken. Derfor så jeg på det å ha mulighet til et lynkurs som en stor fordel i slike omgivelser. Senere er det jo mulig å prøve teknikken ute i naturen, og ønsker en å lære mer, så kan en jo bare hive seg på et kurs med Ingvald for eksempel. Likevel...
 
For min del var det aller mest verdifullt å få oppleve de ærverdige lokalene sammen med Ingvald og de andre biofotingene; få se dem boltre seg med kamerautstyret sitt, få føle på det gode miljøet jeg er så heldig å være en del av, og selvfølgelig det å kunne fotografere under utfordrende lysforhold, forsøke å se, forsøke å skape; gjenskape det jeg selv gikk omkring og tenkte og følte, i "annerledesland"!
 
Nedenfor kan du se noe av det jeg klarte å jobbe frem med mitt speilløse Olympus på Hunsfos. Bildene er enkelt redigert i Photoshop der jeg har forsøkt å frem den stemningen som jeg personlig gikk omkring med akkurat den dagen. Den subjektive følelsen av å vandre i arbeidsfolks fotspor - fra den glade, lyse, optimistiske storhetstiden til den uutgrunnelige avmaktstiden - til det ikke var noe håp igjen. Dette forsøker jeg å formidle gjennom de fire første fotografiene. Deretter viser jeg dagen oss BioFotinger imellom, vårt miljø, hvor flott vi hadde det sammen, slik vi alltid pleier.
 
Tusen, tusen takk, Ingvald, for en magisk dag! Tusen takk også til alle dere som var der og gjorde dagen"!
 
 
1. Kunnskap og suksess
 

2. Full drift - stort fall

3. Tomhet - et indre speilbilde

4. Uten fremtid
 
 
- - -
 
 

HDR - lynkurs

Bente og Hilde

Personlig veiledning - Ingvald og Heidi


Lisbeth

Ikke noe er så fint som å samles over kaffekoppen, dele erfaringer, gi og få, høste og så...

 
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar