mandag 12. mai 2014

Portrettintervju med Judith Gamman

"Judith Gamman i Aurlandsdalen"
Foto: Sidsel Talseth


Judith Gamman, som ble medlem av Biofoto Sørlandet etter at Homborsund Fotoklubb ble invitert til et presentasjonsmøte i januar, er en flittig bruker av lokale områder. For henne går i tillegg reiser og fotografering hånd i hånd. I april var hun ved Hornborgarsjøen og opplevde tranedansen. Hun opplevde også orrfugl leik i Birkenes...



Portrettfoto: Sidsel Talseth og Magne Gamman
Øvrige foto: Judith Gamman
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes





1. Hvem er Judith Gamman som fotograf?
"Typisk meg på tur i Homborsund"
Foto: Magne Gamman

 
Jeg har «alltid» hatt kamera og brukt det flittig. Som barn var jeg mye ute i naturen sammen med mine foreldre, og ofte var kameraet med. Med slunken lommebok og plass til 24 bilder på filmen var det lite rom for eksperimentering, men jeg snappet opp noen tips her og der som jeg forsøkte å dra nytte av. Da jeg fikk egne barn ble det selvsagt mye bilder av dem. Senere, med digitalkamera som allemannseie, kunne jeg eksperimentere mye mer. Nå har barna blitt store og jeg har mer ledig tid til fotografering, og i 2010 gikk jeg til anskaffelse av mitt første speilreflekskamera. Interessen har blitt til en stor hobby. Det har blitt et par kurs, men stort sett er jeg selvlært og bruker mye tid på bøker, fotoblader og internettsider med tips, kurs og bilder. Fortsatt trives jeg best ute i naturen og blir lett inspirert av det jeg ser -  flott kveldslys, fugler, blomster, krokete trær, stemninger…





 

2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?
Interessen for fotografering har som sagt alltid vært der. Jeg liker å eksperimentere og lærer av alle feilene jeg gjør. Det er kjempegøy når et bilde «sitter» etter ett eller flere mislykkede forsøk. I april var jeg på 2 fototurer; til Hornborgarsjøen i Sverige for å se på tusenvis av traner, og på orrfugl leik i Birkenes. Slike turer sammen med andre entusiaster er utrolig lærerike og inspirerende.

 
"Traner 1"
Foto: Judith Gamman

"Traner 2"
Foto: Judith Gamman

"Traner 3"
Foto: Judith Gamman

"Traner i landing"
Foto: Judith Gamman
"På orrleik i april"
Foto: Judith Gamman

 





3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?
Det er vanskelig å si hvor mye tid jeg bruker til å fotografere da mange bilder tas når jeg likevel er på tur. Men rene fototurer blir stadig flere av og mange vinterkvelder bruker jeg til redigering og på hjemmesiden min. Jeg har vel ingen klare ambisjoner eller mål innen fotografering ut over at jeg ønsker å ha det gøy og å bli bedre - så får tiden vise hva dette fører til.
 
"Nattfoto"
Foto: Judith Gamman

 



 

4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, hvilket utstyr har du selv, og hva har du alltid med deg på fototur?
Godt fotoutstyr øker jo sannsynligheten for å ta gode bilder, dvs. det bildet man har i tankene når man trykker av. Men speilrefleks forutsetter en viss kunnskap, og det kreves en  god del øvelse før det virkelig er moro. Ønsker man ikke å bruke så mye tid, tenker jeg at man har bedre nytte av et helautomatisk og lettere kamera. Jeg er svært godt fornøyd med min Nikon d600. Av objektiver har jeg Sigma 24-70, 70-200 og 150-500. Med dette utstyret dekker jeg det meste av mitt behov, men på ønskelista står et skikkelig vidvinkelobjektiv og kanskje et makroobjektiv..…

Kameraet med 1 - 2 av objektivene har jeg med på nesten alle turer. I tillegg har jeg  kompaktkamera og mobil som absolutt gjør nytten når speilrefleksen blir for tung, som fjellturer med sovepose og telt i sekken.
 
"Lomvi i vinterdrakt"
Foto: Judith Gamman

"Toppdykker"
Foto: Judith Gamman





 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?
Jeg har forstått at dette er et ømtålig tema og manipulerte bilder med hensikt i å lure folk har jeg lite til overs for. Ellers har jeg ikke en klar formening om grensen for når et bilde er redigert. Idet man trykker på «avtrekkeren» er det jo allerede gjort en rekke valg - bevisst eller ubevisst! Dette er valg som kan gi bilder helt ulikt det øyet oppfatter. Ta for eksempel  lang lukkertid. Vann i bevegelse - det er jo ikke slik vi ser elva? Eller den sorte nattehimmelen som blir nydelig blå? For min del «fotoshopper» jeg alle bildene da jeg oftest fotograferer i RAW. Og (kanskje fordi jeg kun er en enkel hobbyfotograf?) føler jeg meg fullstendig fri til å gjøre hva jeg vil. (bilde lizardwhisper, vann og blåtimen)
 
"Lizardwhisper"
Absolutt manipulert.
Foto: Judith Gamman
 
"Vann"
Foto: Judith Gamman
"Blåtimen i Birtedalen"
Foto: Judith Gamman

 



 

6. Det finnes mange meninger om hva et naturfoto er. Hva vil du som naturfotograf legge i ordet "naturfoto", og hva vil du begrunne svaret ditt med?
For meg er naturfoto bilder tatt av og i naturen. Enkelte menneskeskapte elementer kan ofte være med på å løfte bildet, men når jeg oppdager et gammelt bilvrak langt inne på heia som naturen er i ferd med å overta blir jeg litt i tvil - er dette et naturfoto?

 
"Naturen overtar bil"
Foto: Judith Gamman

 



 

7. Hva er et godt fotografi for deg?
Bilder jeg stopper opp ved og som får meg til å ønske jeg var der. Landskapsbilder har ofte en slik virkning på meg. (bilder landskap)
 
"Landskap - Birtedalen"
Foto: Judith Gamman

"Tåkelandskap Homborsund"
Foto: Judith Gamman

 





8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på denne årstiden?
Det er enkelt. Våren er her -  vær ute så mye som mulig! Selv har jeg ambisjoner om mange flere overnattingsturer i telt.
 
"Elg"
Foto: Judith Gamman

 



 

9. Hva og/eller hvor er ditt vår / forsommerlige "fotoparadis", og hva vil du begrunne svaret ditt med?
Jeg bor i Homborsund og har mitt fotoparadis i nærmiljøet, og så har vi ei hytte i Birtedalen så det blir mye bilder derfra. Ellers er mannen min og Jeg ganske ofte på ferie på Gran Canaria. Der er mange flotte solnedganger og spennende terreng i fjellene.
 
"Havnevegen - Homborsund"
Foto: Judith Gamman

"Måker - Homborsund"
Foto: Judith Gamman

"Skarv fra båt - Homborsund"
Foto: Judith Gamman

"Tåkehav - Homborsund"
Foto: Judith Gamman

"Måke fra båt - Homborsund"
Foto: Judith Gamman

"Snø og tåke - Birtedalen"
Foto: Judith Gamman

"Fjelltur - Gran Canaria"
Foto: Judith Gamman

"Formasjon - Gran Canaria"
Foto: Judith Gamman

"Solnedgang - Gran Canaria"
Foto: Judith Gamman

 



 

10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?
Homborsund fotoklubb fikk invitasjon til presentasjonsmøte - da var det gjort! Må bare si at bladene er supre. Jeg er et svært ferskt medlem og har kun hatt anledning til å delta på ett medlemsmøte, men det gav virkelig mersmak. Her var masse erfaringer å høste av, både gjennom foredrag og fotokritikken.

 



 

11. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?
Jeg støtter helt og holdent BioFotos prinsipp om at hensynet til naturen alltid kommer i første rekke.
 
"Grågås ruger"
Foto: Judith Gamman

"Svane"
Foto: Judith Gamman

 


 

12. Dersom du skal vise oss et enkelt fotografi der vår / forsommer er tema, som du er ekstra godt fornøyd med, hvilket bilde blir det? Fortell hvorfor du plukker ut akkurat dette bildet?
Har vel egentlig ikke noen enkeltbilder som jeg er ekstra fornøyd med, men vårblomstring blir jeg alltid glad i, som bildet av prestekragenga.
 
"Prestekrager"
Foto: Judith Gamman

 



 

13. Helt til slutt - er det noe annet ifm. natur og foto som du har lyst til å dele med oss?
Det er fantastisk mye fint på nettet, bl.a. har utdannet.no noen fine gratis kurs i fotoshop.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar