mandag 20. januar 2014

Portrettintervju med Mariann Brokeland

Mariann Brokeland
Foto: Gyrid Melhus Engan


Vann er favorittmotivet til Mariann Brokeland, og det gjennom hele året. Hun bruker mer enn gjerne makroobjektivet vinterstid for å få frem de vakre motivene som snø og is skaper, og tipser oss alle om å prøve ut nettopp dette objektivet for å fange vinteren som nå omgir oss...



Portrettfoto: Gyrid Melhus Engan og Torstein Holte
Øvrige foto: Mariann Brokeland
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes













 
Mariann Brokeland
Foto: Torstein Holte
 
 
 
1. Hvem er Mariann Brokeland som fotograf?

Har i fra ung alder likt å ta bilder, men ble bitt av basillen for ca. 5 år siden da jeg kjøpte meg et speilreflekskamera. Holdt meg til den ”grønne” autoknappen lenge, men etter ett lite kamerakurs i den lokale fotoklubben tok det helt av! Det åpnet seg en ny og spennende verden da jeg begynte å finne ut av blenderåpning og lukkertider. Jeg ser motiver i det meste og liker å utfordre meg selv, men temaet vann er nok det som fascinerer meg aller mest.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
"Måkesvev"
Dette bildet er tatt i 2006,  med det første digitale kompaktkameraet jeg hadde.
Til tross for relativt dårlig redskap, er ikke bildet så aller verst.
Men det skal sies at jeg var om bord på en reketråler,
og at måkene kretset bare en meter i fra hodet på en.
Foto: Mariann Brokeland
 
 






2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?

Jeg har alltid likt å se på fotografier, og liker ideen om å ”fryse” øyeblikket. Hva som inspirerer meg? Åh det er så mangt, men det som inspirerer meg mest er nok det å fange øyeblikkene jeg opplever ute i den flotte naturen vi har. Jakten på det perfekte blinkskuddet er jo også noe som inspirerer meg. Ellers liker jeg å eksperimentere med både dråper og såpebobler. Portrett er også veldig spennende.
 
 
 

"Speilboble"
Hadde, og har fremdeles det veldig artig med såpebobler.
Kan få mange spennende og artige motiver ut av det.
Foto: Mariann Brokeland

"Såpekunst"
Foto: Mariann Brokeland
 
"Undring"
Dette portrettbilde av min lille niese er ett av mine favoritter.
Det er noe med det blikket som hun gir meg her som fenger veldig.
Det ble enda mer fremtredende da jeg gjorde bilde om til sort hvitt.
Foto: Mariann Brokeland
 
 
 
 
 
 
 

3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Fritid er jeg i manko på, så jeg får ikke brukt så mye tid på foto som jeg ønsker, men det meste av fritiden går til fotografering eller fotorelaterte sysler. Har ikke så store ambisjoner innen foto, for meg er dette en hobby, men jeg har jo en drøm om å kunne tjene litt på dette så en kan kjøpe seg stadig nytt utstyr. Jeg har hatt noen små oppdrag, og solgt et og annet bilde. Det viktigste er å ha det gøy, og lære seg noe nytt.
 
 

"Kappadokia"
Å sveve oppe i en luftballong over Kappadokia i Tyrkia, over ett helt fantastisk og annerledes landskap kan absolutt anbefales. Det kommer veldig høyt oppe på listen over fantastiske fotoopplevelser.
Foto: Mariann Brokeland
 






4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Jeg personlig synes det er veldig moro med fotoutstyr, men er også av den oppfatning at en ikke nødvendigvis må ha proffutstyr for å kunne ta gode bilder. (men det hjelper) En har selvfølgelig flere muligheter med et speilreflekskamera enn en har med ett kompaktkamera. Selv har jeg ett Nikon D5000 og er den stolte eier av telelinse, makro, vidvinkel samt ett par andre linser. Jeg er veldig glad i å fotografere vann med lange lukkertider og da er det et must å ha stativ.

 
"Bølgesprut"
Foto: Mariann Brokeland
 







5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Jeg er ingen reser på billedredigering og roter rundt i en eldgammel versjon av Adobe Photoshop Elements. Skulle veldig gjerne lært mye mer, for jeg ser mulighetene man har med billedredigering - samtidig som utfordringen jo ligger i å kunne stille inn kameraet sånn at for mye redigering ikke er nødvendig. Men for all del - jeg har reddet mangt ett bilde med litt justeringer. Det jeg ikke liker er overdreven redigering. For meg tar det bort det naturlige i ett bilde.
 
 

"Tulipan"
Foto: Mariann Brokeland
 








6. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?

Å definere hva som er ett naturfoto er ikke så lett, men det må jo selvfølgelig ha elementer fra naturen. Natur er jo så mangt, alt i fra en vakker solnedgang over ett flott landskap til et makrobilde av en bille er for meg naturfoto.
 
 

"Sommerfuggel"
Foto: Mariann Brokeland
 
 
 
 
 
 
 
 

7. Hva er et godt fotografi for deg?

Vanskelig å si helt konkret hva som er ett godt fotografi, for det kommer jo litt an på øyet som ser. For meg personlig er det nok stemningen og lyset som kan fenge meg mest. Er også fascinert av linjer og om bildet forteller en historie. Bilder med ett budskap treffer meg veldig. Det som betegner ett godt fotografi for meg er vel at jeg stopper opp å studerer det om og om igjen.

 
 
 
"Budskap"
Hender er fascinerende, og når man i tillegg tilfører ett budskap ble det litt artig synes jeg.
Foto: Mariann Brokeland

"Gull"
Foto: Mariann Brokeland

"Linjer"
Foto: Mariann Brokeland

"Mystikk"
Foto: Mariann Brokeland

"Silkemykt hav"
Foto: Mariann Brokeland

 

 
 
 
 
 
 
 

8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på vinteren? Har du fototips som gjelder andre årstider også, som du vil dele?

"Spenn” for makro’n å kom nære innpå vinteren! Det er mitt beste tips! Snø og is tett på skaper vanvittig mange spennende motiver! Ellers er vel min favorittårstid høsten med alle de vakre fargene.
 
 

"Isflak"
Foto: Mariann Brokeland

"Høstbrygge"
Foto: Mariann Brokeland
 
"Brokelandsfossen"
Foto: Mariann Brokeland

"Høstblad"
Foto: Mariann Brokeland

"Soppær"
Foto: Mariann Brokeland
 
 








9. Hva eller hvor er ditt vinterlige "fotoparadis", og hva vil du begrunne svaret ditt med?

Har ikke noe konkret ”fotoparadis” om vinteren, men er å finne der det er vann og is. Bekker og elver finner jeg spesielt spennende nå om vinteren. Jeg trives aller best når jeg har noe vann å fotografere, da går jeg inn i min lille verden og glemmer alt rundt meg.
 
 

"Vinterbekk"
Foto: Mariann Brokeland
 







 

10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto og BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Jeg ble først lagt til i Biofoto Sørlandet på Facebook av en venn, og syntes det var ett spennende forum siden jeg er veldig glad i naturen. Jeg har vel ikke akkurat vært overaktiv på Facebooksiden, men følger med på det meste som blir lagt ut der. Når jeg kjenner at motivasjonen ikke er på topp, stikker jeg innom siden og ser på alle de flotte bildene som blir lagt ut og vips er motivasjonen på plass igjen. Jeg er selvfølgelig også betalende medlem av BioFoto Sørlandet.

 




11. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

 
Man kommer langt med sunt vett! Trø varsomt og etterlat deg minst mulig spor! Rett og slett vis respekt for den flotte naturen som omgir oss.
 
 

"Trolsk stemning"
Foto: Mariann Brokeland
 

"Naturglede"
Foto: Mariann Brokeland








12. Dersom du skal vise oss et vinterfotografi som du er godt fornøyd med, hvilket blir det? Forklar hvorfor du plukker ut akkurat dette bildet?

Har kalt bildet for "Vinterbro"! Tekniske spesifikasjoner på bildet er som følger: F/13. 1/13 sekunder, ISO 200 og 55mm brennvidde. Det jeg liker med dette bildet er lyset og stemningen jeg føler jeg klarte å fange. Liker også at jeg har fått snøen hvit, og ikke blå som den ofte kan bli. Det var en kald ettermiddag i januar 2012 at dette bildet ble tatt. Etter mange bomskudd, så pang der satt det som jeg ønsket. Da var neglesprett på fingre og tær så inderlig verd det.
 
 

"Vinterbro"
Foto: Mariann Brokeland


 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar