lørdag 17. august 2013

Jeg har testet Canon MP-E 65


Store forstørrelsesgrader har interessert meg lenge.  Å benytte belg og 20 mm. belgobjektiv var en utfordring. Alt var manuelt og motivet nesten ikke til å se i søkeren.  Svært liten dybdeskarphet gjorde utfordringen større.

http://www.japanphoto.no/canon-mp-e-65mm-f-28-macro

 
På Biofotos macrokveld 05.03 på Japan Photo fikk vi anledning til å prøve Canons MP-E 65mm beregnet for forstørrelsesgrad 1:1 til 5:1; et objektiv jeg lenge hadde ønsket å innlemme i ”mine samlinger” av objektiver.  Da Frode Aaberg ga meg et knalltilbud, slo jeg til og dro lykkelig hjem ledsaget av ønskedrømmen....

 

Tekst og foto: Bjørn Vidar Olsson



 
 
Å benytte dette objektivet i min jakt på bittesmå motiver, er som en drøm sammenlignet med tidligere utstyr.   Riktignok er ikke alle småkryp og insekter alltid velvillig innstilt til å bli avbildet, men når det lykkes – da er det gøy!


Tålmodighet, prøve, feile og prøve igjen er eneste resept for å lykkes.  Heldigvis har jeg en viss tålmodighet når det gjelder slike ting.  Det gir en egen tilfredsstillelse å ”treffe”. Insekter er et favorittområde – jeg nærmest elsker insekter, og er svært opptatt av øynene og ansiktet deres.


I sommer har jeg fått praktisere det nye objektivet og har fått noen blinkskudd - og bildene er klikkbare for større format:
 
 
Blinding.
Blodsugende insekter er lette å tiltrekke seg.  Blindingen har svært vakre grønne øyne med andre farger innfelt.  Mens jeg fotograferte en på min venstre arm benyttet 3 andre anledningen til å årelate min høyre arm – kortermet T-skjorte anbefales ikke til kleggfoto.
(3:1) Foto: Bjørn Vidar Olsson

Graveveps.
Med sitt imponerende kjeveparti ser den nærmest litt bister ut.  Den bruker kjevene til å fange andre insekter som benyttes som mat til larvene.  Godt at insektet bare er ca. 1 cm. langt. (3,5:1)
Foto: Bjørn Vidar Olsson

Røsslyngblomst.
Det var først da jeg så i søkeren at jeg skjønte hvor fin bienes favoritthonningblomst egentlig er. (5:1) Foto: Bjørn Vidar Olsson

Maur melker bladlus.
Når mauren er opptatt med å skaffe seg søtt drikke overser den fullstendig kameramannen.
(1:1) Foto: Bjørn Vidar Olsson

Blodsugende mygg.
Blodsugerne setter ofte livet på spill for å få i seg den nødvendige bloddråpen for at eggene skal utvikles. Her er den nesten ferdig med ”måltidet”. (2:1) Foto: Bjørn Vidar Olsson
 
 

1 kommentar:

  1. Nydelige bilder - flott objektivredskap - veldig god skarphet for så sterk makro! Hva slags belysning brukte du? Virker veldig bra gjennomført.

    SvarSlett